Arran de la mort
del cabdill Almansor, l’any 1002, el califat de Còrdova es va veure immers en
una guerra pel poder entre els successors del cabdill (els amiris) i els partidaris del califa
Hixam II. Al remat, tot açò va provocar la desintegració del califat i Al-Àndalus es dividí en un grapat d’emirats independents coneguts amb el
nom de regnes de taifes. Aleshores,
un esclau dit Mujàhid al-Muwàffaq, llibert dels amiris i educat en la cort
Omeia, va fugir de la capital cordovesa i fundà l’emirat o taifa de Dàniya
(Dénia) vers el 1010. La frontera nord del nou emirat arribava fins a la fortalesa de Bairén; per tant, Oliva (l'Awreba/Awriba de les fonts coetànies) quedava inclosa dins els dominis deniers.
En 1014, Mujàhid es
llançà a la conquesta de les Balears animat pel buit de poder que allà hi havia. Amb
l’annexió de l’arxipèlag, la taifa es va convertir en un important centre
marítim i comercial. Un any més tard l’emir va intentar fer el mateix amb
l’illa de Sardenya, però la unió de les repúbliques de Gènova i Pisa
el van fer fora i el seu primogènit, Alí ibn Mujàhid, d’uns sis anys, fou
capturat pels cristians. El xiquet va restar en mans dels captors fins al 1026,
quan va ser redimit per son pare. Llavors, Alí s’havia convertit al cristianisme
i ja no dominava l’idioma àrab.
Diuen els
historiadors que Mujàhid al-Muwàffaq fou un bon governant. Amb ell, la taifa visqué una etapa d’esplendor econòmica, i va ser el primer emir a encunyar moneda
pròpia. A la seua mort, en 1044, fou succeït per Alí malgrat l’oposició
d’un altre fill dit Hassan, el qual havia estat nomenat successor en absència
del primogènit. Anys després, Hassan intentà assassinar Alí, però va fracassar.
 |
En color roig, la taifa de Dénia |
Alí ibn Mujàhid
era fill de cristiana. L’educació rebuda de sa mare, juntament amb el
coneixement del món cristià aprés a la cort d’Enric II d’Alemanya durant el seu
segrest, van fer d’ell un governant pacífic i amb bones relacions amb la resta de
taifes. Aquest emir va obsequiar el rei Ferran I de Lleó amb un suposat Sant Calze (o Sant Greal), el vas amb què Jesucrist celebrà l'Últim Sopar. La relíquia fou duta des d'Egipte en compensació per l'ajut que Dénia havia oferit als egipcis, a mitjan segle XI, durant el quinquenni de la fam causat per una gran sequera. Alí es va casar amb una princesa de Saragossa i va ser pare de Siray
al-Dawla. L’any 1076, la taifa de Saragossa va engolir la de Dénia; l'emir fou empresonat i més tard conduït a Saragossa, lloc on va morir en 1081. La seua família, però,
va fugir a les Balears buscant la protecció del governador de l’illa.
A conseqüència de la pressió que Alfons
VI de Castella i Lleó exercia contra la taifa de Badajoz, l'any 1086 va tindre lloc la batalla de Sagrajas. Açò va propiciar l’arribada a la
Península dels almoràvits, una confederació de tribus berbers que
dominaven el nord-oest d’Àfrica. La posterior expansió d’aquests hòmens del desert per Al-Àndalus
fou ben acollida en general pels andalusins, car els nouvinguts s’oposaven als
elevats impostos amb què els emirs sagnaven la població. Dénia va caure en mans
dels nord-africans allà pel 1091.
La conquesta
almoràvit va suposar la unificació del territori peninsular sota domini musulmà
i la tornada a un islam més pur i rigorós. Finalment, Al-Àndalus quedà incorporat
a l’Imperi almoràvit, un vast domini que arribava pel sud fins al riu Senegal.
La ciutat de Marràqueix, fundada en 1062 pel primer emir de la dinastia, n'era la
capital.
Posem el punt
final al post de hui remembrant aqueix temps llunyà amb uns versos del poeta
alzirenc Ibn Khafaja (1058-1138).
Que lluny que soc
del paradís
del meu Al-Àndalus!
Al-Àndalus, seu
de molta bellesa;
trull de tota la
fragància,
l’esplendor de
l’alba
és d’alegre
semblant,
i dels llavis
d’una morena
prengueren el
color les seues nits.
Sempre que el
vent bufa des de la meua terra,
cride amb anhel:
Ai, del meu Al-Àndalus!
Dues qüestions plantege, Xavier: 1/En tots aquests segles de dominació àrab, així com en el període entre 1492 i l'expulsió dels moriscs a 1609, seria habitual o relativament habitual el casament entre musulmà i cristiana i entre musulmana i cristià?
ResponElimina2/Dius que el Sant Greal pot haver vingut d'Egipte a Castella i Lleó al segle Xl: xoca aquesta teoria amb la que més se sosté de què vinguera de Terra Santa a Roma, després al monestir pirinenc aragonés, Saragossa, Barcelona i, finalment, a València al segle XV?
Casaments entre un musulmà i una cristiana ho veiem en documents històrics, però sempre referit a unions entre les classes dirigents o governants. O siga, es tractava d'aliances amb interessos polítics, generalment per mantindre la pau entre territoris. Cal dir que l'islam admet la poligàmia i no prohibeix a un musulmà casar-se amb una cristiana, ja que és el gènere masculí l'encarregat de transmetre als fills la fe de Mahoma.
EliminaD'altra banda, el Sant Greal que anomene en l'article, i que és conegut com el calze de doña Urraca, té una història documentada, de la mateixa manera que el de València té la seua. Jo parle d'un "suposat" Sant Calze, perquè, si filem prim, trobarem més de vint pretendents només a Europa. Jo, personalment, pense que les relíquies relacionades amb Jesucrist no tenen cap base que avale científicament la seua veracitat. Sant Greal, Santa Faç, Santa Espina, Vera Creu, Santa Columna, Santa Síndone, etc., etc. Fins i tot s'hi veneren claus de la crucifixió. Què vols que et diga? Una cosa és la fe i una altra l'anàlisi racional dels vestigis històrics. Ambdues no són incompatibles, evidentment, però ha estat la ciència qui ens ha permés avançar en el coneixement.
Permet-me un apunt final. Diu la tradició històrica que Saladí va llescar el calze que l'emir de Dénia va dur d'Egipte, i que va portar la llesca a una filla malalta perquè sanara. I hom diu que la jove es va curar. De fet, s'hi pot comprovar actualment que el dit calze -que rau a Lleó- està llescat. Demostra açò quelcom? Per a mi, només confirma el seu periple històric i poca cosa més. Salut!