María Josefa, XIV comtessa d'Oliva
(Oli de Francisco de Goya)
|
Al llarg dels segles, el títol nobiliari de Comte d’Oliva va estar cinc
vegades en mans femenines. Una d’aquestes aristòcrates fou María Josefa de la
Soledad Alonso Pimentel y Téllez-Girón. Una dama d’alt llinatge, nascuda a
Madrid en 1752, que arrossegava un enfilall de títols nobiliaris:
comtessa-duquessa de Benavente, princesa d’Anglona i d’Esquilache, duquessa de Gandia, marquesa de Llombai, comtessa de Mayorga, etc., etc.; i així fins a sumar-ne
vint-i-sis. María Josefa fou l’única supervivent d’entre cinc germans i a la
mort de son pare, Francisco Alonso Pimentel-Vigil de Quiñones y
Borja-Centelles, es convertí en la XIV comtessa d’Oliva. En 1771 es va casar
amb un cosí, Pedro de Alcántara Téllez-Girón, IX duc d’Osuna. Amb aquesta unió,
el comtat d’Oliva quedava lligat a la casa d’Osuna, una estirp força important a Espanya. El matrimoni va tenir una prolífica descendència. Malgrat
la mort de quatre criatures, una rere altra, per causa de l’alta mortalitat
infantil de l’època, posteriorment encara en van nàixer cinc més que van assolir
l’edat adulta.
María Josefa era una dama culta i de gustos refinats captivada per la Il·lustració, un moviment cultural i filosòfic d’influència
francesa. La seua inquietud intel·lectual la dugué a interessar-se pels
assumptes polítics i sempre estava oberta a qualsevol afer relacionat amb les
ciències o les arts. La comtessa va ser la primera presidenta de la Junta de Damas de Honor y Mérito, una
associació filantròpica femenina creada pel rei Carles III a l’estil de la Real
Sociedad Económica Matritense de Amigos del País, organització composta
exclusivament per homes, però a la qual pertanyé María Josefa com a sòcia de
mèrit. La Junta va desenvolupar diverses accions orientades al gènere femení. Entre d'altres, va assumir la gestió de les recentment creades escoles d’oficis, anomenades
«Escuelas Patrióticas»; també de la borderia de Madrid, a fi de reduir la mortalitat
infantil; i col·laborà activament en la presó de dones, oferint cursos de
capacitació a les recluses perquè pogueren aprendre un ofici que els facilités la
inserció en la societat.
Els ducs d'Osuna i llurs fills (Oli de Francisco de Goya) |
Els ducs d’Osuna van construir un palau a Madrid
anomenat El Capricho, situat a l’Alameda d’Osuna. El nom, per si mateix, ja manifestava les ambicions dels esposos. L’edifici va ser lloc d’encontre
d’aristòcrates i artistes. Per allà passaven còmics, ballarines, escriptors,
músics, poetes, pintors... Podem dir que es va convertir en el centre de la intel·lectualitat
a la capital d’Espanya. María Josefa fou mecenes de nombrosos artistes, entre
els quals hi havia el pintor Francisco de Goya, qui va retratar la comtessa i
la seua família. Certament, els ducs no escatimaven un real i, com se sol dir,
disparaven amb pólvora de rei. A pesar de ser una de les famílies més riques
d’Espanya, l’alt tren de vida els comportava quantioses despeses que sovint es
traduïen en greus problemes financers. El duc va finar en 1807. L’any següent,
amb la invasió napoleònica de la Península, la família es va refugiar a Cadis,
ciutat on va romandre durant cinc anys.
Façana del palau El Capricho |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada