Any rere any, i sense defallir, continuem els olivers en la lluita pel tren
Gandia-Dénia; una infraestructura necessària per a facilitar la
connexió d’Oliva amb les localitats veïnes, alhora que també força important com a eix vertebrador de les comarques centrals. Fou el 10 de febrer de 1974 quan el
tren es va acomiadar de la nostra ciutat, i de llavors ençà només ha transitat per
la memòria dels qui ja pentinem el pèl blanc. Per aquells anys jo era un xiquet
que vivia a pocs metres de la via i recorde, com si fos ara, l’excitació de la
xicalla quan s’acostava el tren. Allà acudíem tots a veure’l de prop i dir
adeu als viatgers. De vegades, posàvem una pesseta sobre el raïl esperant que
el pes dels vagons la deixaren tan prima com una fulleta d’afaitar.
Estació d'Oliva (Foto: Jeremy Wiseman) |
L'antiga línia
Carcaixent-Dénia es va inaugurar en 1864, però van haver de passar vint anys
perquè el tram Gandia-Dénia entrara en funcionament. Si mirem arrere, veiem que el tren va circular pel nostre terme durant noranta anys, i en formà part de la
vida de diverses generacions d’olivers. La inauguració del tram que unia les
capitals de la Safor i la Marina Alta va esdevenir el diumenge 30 de març de
1884. Vegem la crònica informativa de com va transcórrer la jornada:
El acto de la inauguración, que no tuvo carácter
oficial, fue muy solemne, aunque deslucido por la lluvia, que no cesó en todo
el día. El Gerente de las obras Sr Moreno Campo invitó á los ingenieros de
obras públicas, á los altos empleados de la Sociedad del ferro-carril de
Almansa, periodistas y algunos amigos particulares, que en tren espacial fueron
de Valencia á Gandía. Allí se les unieron las autoridades y principales
personas de la ciudad ducal, y tomaron todos asiento en el tren inaugural, cuya
locomotora iba adornada con banderas y guirnaldas de flores. A los sónes de una
música, que iba en el mismo tren, rompió éste la marcha, despedido por los
vítores de la multitud. En Oliva y Vergel lo saludaron del mismo modo, y á
medio día llegó a Dénia, siendo recibido con vuelo de campanas, músicas y
aclamaciones.
La prosa periodística, pinzellada de lirisme, també ressenyava sobre la
nostra ciutat:
La primera estación es: la de Oliva, población
riquísima que compite con Gandía. Su apiñado caserío queda á mano derecha. La
línea cruza su extenso y fértil término, que se extiende mucho á Mediodía, y
sale de la provincia de Valencia cruzando el riachuelo de Molinell, cuyas
orillas son arenales bajos, que el afanoso labrador ha convertido en campos
utilizables.
D’ençà d’aquell dia han passat cent trenta-sis anys. Tant de bo que més
aviat que tard Oliva revisca una jornada inaugural de la línia fèrria
Gandia-Dénia, o almenys d’un primer tram fins a Oliva. Diuen que a la fe és l’últim
que es perd, doncs haurem de continuar resant a veure si es produeix el
miracle.
Fonts:
Almanaque para 1885,
Las Provincias, València, 1885.
Juanjo OLAIZOLA ELORDI, «Carcaixent-Dénia, ¿sesquicentenario
del primer tranvía?», Historias del tren
[en línia].
Manel ARCOS i MARTÍNEZ, «Un tren, una foto i uns quants records»,
dins Cabdells XII, AC Centelles i
Riusech, Oliva, 2014.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada