dissabte, 1 de febrer del 2020

1884: INAUGURACIÓ DE LA LÍNIA FÈRRIA GANDIA-DÉNIA

Any rere any, i sense defallir, continuem els olivers en la lluita pel tren Gandia-Dénia; una infraestructura necessària per a facilitar la connexió d’Oliva amb les localitats veïnes, alhora que també força important com a eix vertebrador de les comarques centrals. Fou el 10 de febrer de 1974 quan el tren es va acomiadar de la nostra ciutat, i de llavors ençà només ha transitat per la memòria dels qui ja pentinem el pèl blanc. Per aquells anys jo era un xiquet que vivia a pocs metres de la via i recorde, com si fos ara, l’excitació de la xicalla quan s’acostava el tren. Allà acudíem tots a veure’l de prop i dir adeu als viatgers. De vegades, posàvem una pesseta sobre el raïl esperant que el pes dels vagons la deixaren tan prima com una fulleta d’afaitar.
 
Estació d'Oliva (Foto: Jeremy Wiseman)
L'antiga línia Carcaixent-Dénia es va inaugurar en 1864, però van haver de passar vint anys perquè el tram Gandia-Dénia entrara en funcionament. Si mirem arrere, veiem que el tren va circular pel nostre terme durant noranta anys, i en formà part de la vida de diverses generacions d’olivers. La inauguració del tram que unia les capitals de la Safor i la Marina Alta va esdevenir el diumenge 30 de març de 1884. Vegem la crònica informativa de com va transcórrer la jornada:

El acto de la inauguración, que no tuvo carácter oficial, fue muy solemne, aunque deslucido por la lluvia, que no cesó en todo el día. El Gerente de las obras Sr Moreno Campo invitó á los ingenieros de obras públicas, á los altos empleados de la Sociedad del ferro-carril de Almansa, periodistas y algunos amigos particulares, que en tren espacial fueron de Valencia á Gandía. Allí se les unieron las autoridades y principales personas de la ciudad ducal, y tomaron todos asiento en el tren inaugural, cuya locomotora iba adornada con banderas y guirnaldas de flores. A los sónes de una música, que iba en el mismo tren, rompió éste la marcha, despedido por los vítores de la multitud. En Oliva y Vergel lo saludaron del mismo modo, y á medio día llegó a Dénia, siendo recibido con vuelo de campanas, músicas y aclamaciones.

La prosa periodística, pinzellada de lirisme, també ressenyava sobre la nostra ciutat:

La primera estación es: la de Oliva, población riquísima que compite con Gandía. Su apiñado caserío queda á mano derecha. La línea cruza su extenso y fértil término, que se extiende mucho á Mediodía, y sale de la provincia de Valencia cruzando el riachuelo de Molinell, cuyas orillas son arenales bajos, que el afanoso labrador ha convertido en campos utilizables.

D’ençà d’aquell dia han passat cent trenta-sis anys. Tant de bo que més aviat que tard Oliva revisca una jornada inaugural de la línia fèrria Gandia-Dénia, o almenys d’un primer tram fins a Oliva. Diuen que a la fe és l’últim que es perd, doncs haurem de continuar resant a veure si es produeix el miracle.
 
 
 
 
Fonts:
Almanaque para 1885, Las Provincias, València, 1885.
Juanjo OLAIZOLA ELORDI, «Carcaixent-Dénia, ¿sesquicentenario del primer tranvía?», Historias del tren [en línia].
Manel ARCOS i MARTÍNEZ, «Un tren, una foto i uns quants records», dins Cabdells XII, AC Centelles i Riusech, Oliva, 2014.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada